Rondreis Ger & Diety.reismee.nl

Even een up-date en bijpraten orkaan Ruby

Afgelopen week volgende wij nauwlettend de voorspelling rondom de nieuwe naderende orkaan Ruby. Dit heeft ons doen besluiten om voorlopig bij mijn broer te blijven in Marikina City en niet te gaan rondreizen.

Deze week stond in het teken van een heerlijke massage, lekker uit eten en rondkijken in de grote winkelcentra waar de kerstliedjes ons alweer tegemoet galmen. Ik ken ze zo langzamerhand allemaal uit m’n hoofd want vanaf onze aankomst horen we ze overal.

Speurtocht.

Een collega van mij heeft 48 jaar geleden in Manilla gewoond en had mij gevraagd indien mogelijk haar oude adres te bezoeken en foto’s te maken.Natuurlijk dat is een leuke speurtocht.

Aangezien de wijk waar zij woonde nu midden in het business centrum Makati ligt besloten we om zondag op onderzoek uit te gaan.

Zondag is nl. een rustige dag in Makati althans dat zijn de meeste zondagen met uitzondering van gister. Toen we daar aankwamen wemelde het van de politie met grote verkeersopstopping tot gevolg.

Achteraf bleek dat er veel buitenlandse ministers op bezoek waren in dit deel van de stad.

Na wat vraag werk aan deze en gene vonden we de wijk.

Helaas is die nu hermetisch afgesloten met een groot hekwerk en een security bij de poort.

Wij natuurlijk keurig het doel van onze komst uitgelegd maar helaas wij werden niet toegelaten. Zij gaven aan dat we eerst de bewoners van het huis moesten bellen met het verzoek om foto’s te maken. Ja en dan heb je een probleem als je niet weet wie de huidige bewoners zijn en ook geen telefoon nummer hebt.

Ik had heel simpel vooraf bedacht als we de straat en het huis hebben vragen we toestemming voor het maken van de foto’s en mocht er niemand thuis zijn ja……..dan maak je ze gewoon.

Het is nu beperkt gebleven bij foto’s van de borden en de naam van de wijk.

Orkaan Ruby--Filippijnen.

Wij krijgen van veel kanten vragen over de orkaan Ruby die momenteel over de Filippijnen raast. Op Facebook heb ik gister een bericht geplaatst. Aangezien niet iedereen FB heeft ook via deze site een berichtje.

Er zijn ondertussen zo'n miljoen mensen geëvacueerd met name op de eilanden in het oosten.

Tot nu toe zijn er gelukkig geen slachtoffers gevallen (al hoewel ik op internet in de Leeuwarder courant lees dat er 2 doden zijn gevallen).

Deze miljoen bewoners zijn ondergebracht in kerken en scholen. Bij ons zou een evacuatie heel wat voeten in de aarde hebben in de vorm van plaatsen van bedden (en hoeveel bedden op de vierkante meter ivm privacy), aanschaf matrassen, dekens, lakens enz. en natuurlijk het vervoer van dit alles naar de betreffende locaties.

Hier werkt dat een stuk eenvoudiger. De mensen zijn hier thuis gewend om op een deken of klein matrasje op de grond te slapen met elkaar in 1 vertrek. Betekend dat al die mensen hier nu met elkaar zij aan zij op de grond liggen honderden in 1 vertrek. Das andere koek!!!!!!!!

Wel is er ontzettend veel schade aangericht aan huizen, bomen, elektriciteit enz.

Het trieste van dit alles is dat ook vorig jaar dit gebied ernstig is getroffen door een aardbeving en de orkaan Jolanda waardoor er vele slachtoffers waren te betreuren en er heel veel schade is aangericht. De bewoners hier hebben net alles weer een beetje opgebouwd en dan ben je in 1 klap weer alles kwijt.
Degene die de foto's heeft gezien op FB of weblog van de huizen en stulpjes hier zullen begrijpen dat dit niet bestand is tegen zoveel windkracht.

De eerste voorspellingen waren dat de orkaan Ruby met windstoten van 250 - 285 km per uur het land zou binnenvallen. Op dit moment is hij iets in kracht afgenomen de windsnelheid is nu 140 - 170 km per uur met windstoten tot 200 km. Hij heeft een doorsnede van 500 km waardoor er op bepaalde plaatsen 10-30 mm regen kan vallen per uur. Hij komt iets langzamer het land binnen dan gedacht en wij verwachten hem in de loop van vanavond of dinsdagochtend vroeg hier in Marikina City. Het tijds verschil met Nederland is 7 uur. Het is hier nu 7 uur later dan bij jullie.

Wij merken echter al dat het weer hier verandert. Het wordt koeler en er komt meer wind.
We volgen nauwlettend het nieuws en de berichtgeving op tv. Meer kunnen we op dit moment niet doen de rest is afwachten op wat er gaat komen!!!!!!

We houden jullie op de hoogte.

De laatste voorspelling (8/12 8.00 uur plaatselijke tijd) is nu dat hij weer iets in kracht toe neemt en wij vanavond de bui en wind kunnen verwachten.

Overal worden voorzorg maatregelingen getroffen. Zo zijn de meters hoge billboards al leeg gehaald en daar waar mogelijk wordt alles extra vastgezet.

Uit voorzorg wordt hier ook de elektriciteit afgesloten en zullen wij dus zo lang dit duurt geen berichtgeving kunnen verspreiden.

Zodra dit weer mogelijk is horen jullie van ons.

Zonnige groet en oant sjen Ger & Diety

Grietje Roersma

Hallo Diety en Ger,
Wij zitten met een bakkie koffie nu naar het ochtend journaal te kijken hoe het er bij jullie uit ziet...heftig hoor!
Héél veel sterkte daar en ik hoop dat jullie er goed door heen komen!
groetjes, Grietje

dietydevries@gmail.com

Dank je wel Grietje. Wij hopen ook dat alles goed afloopt en niet alleen voor ons maar voor duizenden mensen hier. Het trieste van dit soort natuur rampen is toch altijd weer dat de mensen die hier weinig tot niks hebben het zwaarst gedupeerd raken. De meeste van hen zullen hun huis en evt. bezittingen kwijt raken bij deze storm want een fors aantal onderkomens zullen dit niet overleven. We hopen dat het aantal slachtoffers beperkt blijft we lazen net op internet dat er toch 21 doden zijn gevallen. Het is voor het eerst dat de regering nu vooraf mensen waarschuwt en hen evacueert dit is nog nooit eerder gebeurt vertelde mijn broer.
Bedankt voor je reactie dit stellen we erg op prijs.
Groetjes van ons allen.

Annigje.

Onvoorstelbaar is dit Hagupit-natuurgeweld. Tegen deze alles verwoestende kracht van wind en water is zo weinig te beginnen. Samen met Diety's dierbaren wens ik jullie voor de komende (lange) uren vertrouwen en geduld toe. Ik hoop en bid met jullie mee, dat levens van mensen [en dieren] zoveel mogelijk bespaard blijven! (Inmiddels is in ons land de eerste hulpactie in gang gezet: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=205250).

ymie

Ik wens jullie sterkte! En ik hoop, dat jullie en iedereen om jullie heen, er goed doorheen komen ! Ik duim en brand kaarsjes. Liefs, Ymie.

Reneth

Ik hoop voor iedereen daar maar vooral voor jullie dat het allemaal een beetje meevalt en dat we snel weer wat horen.
Veel sterkte samen.
Liefs Reneth en Klaas

Grietje

Hoi Diety en Ger, wat een verhaal, we volgen het nieuws en de kranten en wensen jullie sterkte, we hopen dat het meevalt en er geen doden/gewonden komen.

Herrie en Minnie

Hoi GER en Diety ook wij hebben het nieuws gezien vreselijk hoor, wij wensen jullie dan ook veel sterkte toe, hoop gauw weer wat van jullie te horen, ook hou ik mem natuurlijk op de hoogte , print jullie verhaal steeds uit.
liefs Herrie en Minnie