Rondreis Ger & Diety.reismee.nl

Guimeras

Maandag 12 januari zijn wij vertrokken naar het eiland Guimeras. Na een vertraging van ruim 2 uur gingen we om 17.10 uur de lucht in. Ruim 1 uur later kwamen wij aan in Iloilo waar we de taxi namen naar de boot die ons naar het eiland Guimeras zou brengen.

Net op tijd waren we voor de laatste pumpboot (een soort Bangka maar dan voor 40 personen)die ons in het donker onder een prachtige sterrenhemel voor nog €0,75 cent samen in 15 minuten naar de overkant bracht.

Pieter Offringa (een oud buurman van Ger) kwam ons van de boot halen. Pieter & Nina hebben sinds 7 jaar een hotel op Guimeras en hier hebben wij voor 1 week een kamer gereserveerd.

Het is een knus hotel met 5 kamers. De eerste dagen waren wij de enige gasten en hadden wij de gezamenlijke gasten woonkamer met bar en prachtig terras tot onze beschikking. Geweldig wat een ruimte.

Halverwege de week arriveerde een Canadees echtpaar. Zij hadden een stuk land van 7 hectare gekocht en willen daarop een huis laten bouwen.

Wanneer ze over 4 jaar (zijn dan 55 jaar oud) met pensioen gaan willen ze hier op Guimeras genieten. Zij wonen in het noorden van Canada en momenteel is het daar -37 graden. Brrrrrrr ik moet er niet aandenken.

De zomer bij hun zijn de maanden juli en augustus temperatuur rond 28 graden en daarna wordt het alweer koeler en kouder. Zijn wij toch weer beter uit in Holland.

In Canada is het net als bij ons in Nederland de AOW gaat in met 65 jaar en dit willen ze daar ook verhogen naar 67 jaar. Maar als je altijd hebt gewerkt en meer dan 30 pensioen jaren hebt opgebouwd bij je werkgever kun je eerder stoppen en alvast je werkgevers pensioen aanspreken. Dat is dan weer mazzel hebben.

Wij hebben een fantastische week gehad. Pieter & Nina hebben elke dag met ons rond getoerd om ons te laten genieten van het fantastische eiland Guimeras. Tevens zijn we nog een dagje met z’n vieren met de boot naar Iloilo geweest. Iloilo is een hele levendig stad het was één en al bedrijvigheid daar. Ik heb me nog even heerlijk laten verwennen (het kan nu nog) in een nailstudio. Lekkere voet en handmassage en na 1,5 uur als herboren weer naar buiten.

Guimeras is een heel mooi groen eiland en is bekend om zijn heerlijke mango’s het wordt daarom ook wel het mango eiland genoemd. Ontzettend veel mangobomen, palmbomen en bananen bomen staan er op dit eiland. De mangobomen hangen vol met kleine vruchten die beschermt worden met krantenpapier tegen het ongedierte. Wat ontzettend veel werk en klimpartij voor degene die dit aanbrengt.

De mango’s zijn klein en geel van kleur en heerlijk zoet wij kunnen er geen genoeg van krijgen. Jammie,jammie

De hoofdweg op Guimeras is goed hier en daar wat kuilen maar och dat went. De zijwegen zijn ongeplaveid en is meestal hobbelig en heel veel stof en zand.

De dorpjes zien er over het algemeen goed uit de huizen zijn klein maar maken niet een heel armoedige indruk. Je merkt ook de levendigheid in de dorpjes overal zie je mensen bij elkaar zitten gezellig kletsend of gewoon zomaar even. Rond de huizen hangt de was te drogen op bamboehekken.

We maken regelmatig een praatje met de mensen ze zijn ook hier weer ontzettend vriendelijk. Heel vaak wordt de vraag aan ons gesteld hoeveel kinderen wij hebben en op ons antwoord Ger 1 zoon en ik geen kids vinden ze ons maar armoedig. Want hier werkt het zo hoe meer kinderen hoe beter je oude dagvoorziening.

Ja alles heeft zo zijn voor- en nadelen.

Er zijn hier dus ook heel veel kinderen. Gezinnen met 8-9 kinderen is heel gewoon. De meeste kinderen gaan met de tricycle of boot naar school maar er zijn ook genoeg kinderen die soms 1-1.5 uur moeten lopen voor ze op school zijn. Hun ouders hebben geen geld voor vervoer.

Daarnaast zijn hier heel veel honden,kippen en hanen. ‚s Ochtends vroeg worden we gewekt door honden geblaf en hanen gekraai dan weten we dat het weer tijd wordt om op te staan.

Op Guimeras hebben veel buitenlanders prachtige huizen laten bouwen die verscholen staan in het groen van de palm en mangobomen. Als buitenlander kun je hier alleen grond kopen als 1 van beide partners afkomstig is uit de Filipijnen. Meestal zijn dit de vrouwen. Als buitenlander mag je wel een huis kopen maar de grond wordt dus nooit van jezelf.

Kortom weer een geweldige week.

Vanmiddag als de Paus vertrokken is uit Manila vliegen wij weer terug. Van alle drukte die de Paus met zich meebracht hebben wij niks mee gekregen. In Marikini City zullen we de laatste dagen van deze fantastische vakantie doorbrengen bij Wiep & Minie en hun kinderen.

Oant sjen Ger & Diety

sieta

Wat weer een prachtig verslag van jullie!!!!!!!!

Annigje

Ook dit is weer een mooi verslag!!!