Rondreis Ger & Diety.reismee.nl

Vervolg Palawan

Palawan is inderdaad een schitterend eiland. Het is erg heuvelachtig en begroeid met palmbomen, bananenbomen en mangrove bossen.

Op Palawan wonen gemiddeld ca. 55 inwoners per vierkante km. In Puerto Princesa de hoofdstad wonen de meeste mensen.

De Palawan Highway (2 baansweg) is goed begaanbaar en loopt in de lengte richting van het eiland. Een aantal dwarswegen die het binnenland ingaan en naar de kleine dorpjes voert zijn voor een groot deel nog ongeplaveid. Het is een lang gerekt eiland.

De huisjes langs de weg zijn bijna allemaal gebouwd op houten palen, de wanden zijn meestal van gevlochten rietmatten en de daken van palmbladen of soms van golfplaten. Hoe simpel kan het zijn.

Onder de huisjes zie je de kippen, varkens en geiten rond scharrelen. Omdat de huisjes op palen zijn gebouwd moet het ongedierte iets meer z’n best doen om binnen te komen.

De dorpjes die wij tegenkomen zijn meestal erg klein.

De binnenkant van de huisjes zijn vrij simpel 1 hooguit 2 vertrekken waarin meestal geen meubilair aanwezig is. ' s Avonds de matjes uitrollen en slapen maar.

Sanitaire voorzieningen zijn minimaal aanwezig. Vaak zie je ook een dorpspomp waar de mensen hun water kunnen halen.

Over het algemeen zie je kleine wasjes buiten hangen te drogen dit betekend vermoedelijk dat er geen wasmachine aanwezig is maar alles handmatig gebeurt. Ja………….

De huisjes staan in een schitterende omgeving allemaal omringd met veel groen zoals palmbomen, bananenbomen, rijstvelden enz. Prachtig!!!!

In de bergen schijnt het fantastisch te zijn. Hier wonen en leven de mensen nog op de authentieke manier.

Helaas beschikken wij niet over de nodige conditie om deze dorpjes te kunnen bezoeken. Dit is nl. veel loop en klim werk.

Op de wegen is het vrij rustig je ziet veel brommertrycicels en personen vervoer in de vorm van Jeepneys en bussen zonder airco. Dit alles stampvol geladen met mensen, bagage, dozen, koelboxen enz worden op het dak vervoerd met daar tussen weer geiten, honden en mensen. Onvoorstelbaar!!!!!!!

Daarnaast zie je heel veel mensen met name kinderen lopen langs de weg. Er zijn hier veel kinderen en je ziet ze dan ook vaak met elkaar spelen. Kinderen zie je hier spelen met simpele dingen zoals dozen, stokken etc. Wie in de buurt van het strand woont vermaakt zich door schelpen etc te zoeken of lekker zwemmen met kleren aan in zee.

In de Sulu zee kun je lekker zwemmen het water is heerlijk warm. Het zand op de stranden is of wit of bruin zand en er zijn geen strandtenten en lekkere ligstoelen net als bv. bij ons aan de kust. Het is dan ook veel te warm om overdag in de felle zon aan het strand te vertoeven. In de schaduw is het heerlijk en zo rond 16.00 uur zie je steeds meer mensen richting strand gaan.

Door onze bezoeken o.a aan de Honda Bay, Iwag en Sabang waar we de Underground River bezocht hebben krijgen we (al is het maar voor een klein deel) een mooie indruk van dit prachtige eiland. Het maakt een hele ongerepte indruk en ik hoop dat dit zo mag blijven en niet net als Boracay aan z’n eigen roem ten onder gaat dit zou doodzonde zijn.

The Underground River.

Zondag alweer vroeg uit de veren. We gaan naar Sabang zo’n 1,5 uur rijden hier vandaan om in het St. Paul National Park de Underground River te bezoeken. Deze attractie behoort tot 1 van de 7 schoonheden van de wereld.

Vooraf hebben we de gegevens van onze ID’s al moeten opsturen zodat ze weten welke bezoekers zich aanmelden.

Onderweg ook weer zo’n prachtig schouwspel van de groene natuur en de simpele huisjes. Jammer vind ik dat we tussentijds niet kunnen stoppen om foto’s van dit alles te maken en in alle rust door een dorpje kunnen wandelen.

Voor wie Palawan wil gaan bezoeken raad ik aan om een auto of brommer te huren zodat je zelf op onderzoek uit kunt gaan en tevens kunt stoppen om prachtige foto’s te maken.

Aangekomen in Sabang zien we dat we niet de enige bezoekers zijn vandaag. Er zijn ontzettend veel mensen op de been.

Het water van de Zuid Chinese zee is woelig en er liggen veel Bangka’s op de ankerplaatsen voor de branding wild heen en weer te dobberen.

Wij krijgen alweer visioenen dat we tot de middel door het water moeten waden om de Bangka te bereiken. Dit valt gelukkig mee.

We krijgen een nummer van een Bangka toegewezen ( 6 - 8 personen per boot) en de Bangka wordt door de bemanning naar een piertje geleid hier kunnen we door alleen natte voeten te krijgen instappen.

Zwemvesten dargen is verplicht en dan gaan we op naar de kreek. Na een half uurtje varen komen we aan bij het strand wat ons scheidt van de underground river. Vanaf hier worden we in een klein bootje door de grot gevaren.

Het is er aardedonker maar met een zaklantaarn bediend door Michael en prachtig commentaar en uitleg van onze gids is het een hele mooie tocht. De underground river is 8 km. lang maar de vaarroute door de grot is 4 km.

In de grot bevinden zich duizenden vleermuizen klein en groot. De meesten zijn in diepe rust af en toe fladderen er een aantal boven ons hoofd. In de grot leven ook gierzwaluwen en vele andere vogels. Oppassen geblazen!!!!!!!!

Tevens kunnen we vele stalagtieten bewonderen in sommigen herken je figuren van mensen, dieren en fruitsoorten.

Na de vaartocht van een klein uur in de grot kunnen we nog de apen familie aanschouwen die in het park vrij rondlopen.

Dat blijft een boeiend schouwspel.

Bij terugkomst in Sabang hebben we nog even rond gelopen en een paar foto’s kunnen maken van het leven aan de kust.

Tot zover onze belevenissen op Palawan.

Wij wensen jullie een hele fijne jaarwisseling.

Oant sjen Ger & Diety

Ytje

Weer genoten van de verhalen en de foto's
Voor jullie ook een goede jaarwisseling

Grietje W

We genieten mee, zo te horen valt het mee met je knieën, want er wordt weer heel wat gelopen e.d.
Goede jaarwisseling

ymie

Jullie ook een fijne jaarwisseling!

Annigje.

Beeldend geschreven, Diety. Enjoy, en ook jullie een fijne jaarwisseling gewenst!

Ine

Jullie ook een fijne jaarwisseling en we genieten van jullie verhalen.

maggie

wat een prachtig verhaal je kan er zo een boek over schrijven ! met alle mooie foto,s natuurlijk.
en voor jullie allemaal een fijne jaarwisseling en een voorspoedig 2o15 !!!

Herrie en Minnie

Hoi Ger en Diety weer een mooi verhaal heerlijk om te lezen wat jullie allemaal mee maken, en ook al die mooie foto's, ook wensen wij jullie veel goeds en gezondheid in het nieuwe jaar 2015
liefs ons xxx

Cor

Jullie vermaken zich nog prima zo te zien. Mooie wereld daar en zo'n ondergrondse rivier is ook wel heel bijzonder lijkt mij. Op naar het volgende avontuur, ben benieuwd.
Schiet al met al aardig op met jullie verblijf aldaar, geniet er nog maar lekker van.